nissesliv

Alla inlägg under oktober 2010

Av Nisse - 31 oktober 2010 16:30

  


Oj, vilken renovering. Äntligen är vi klara med sovrummet. Väggar och golv har fått nytt utseende och tomtemor har sytt nya lakan till sängen. Måste säga att jag gillar det rödrutiga bättre än det blåa som vi hade innan.


Det är jag som snickrat den nygjorda sängen. Ikväll blir det första gången som vi sover i den. Jag målade sänggaveln i rött med vita hjärtan på. Visst blev det fint? Och det passar så bra till våra andra sovrumsmöbler  också.


Nu ska vi fira vårt nyrenoverade sovrum med en flaska glögg. Det är en vuxendryck som ofta är baserad på vin. Själva ordet glögg kommer av det äldre ordet glödga som betyder värma upp. Och det är just det man gör med glögg, dricker den varm. Jag älskar att äta pepparkakor till.


Trevlig söndagkväll mina vänner. Hoppas ni sover sött i era sängar.


Av Nisse - 30 oktober 2010 17:01

  


Här står jag på en gammal nedfallen trädstam. Det var för några år sedan en perfekt övergång när man ville korsa floden. Numer är floden uttorkad och inget vatten går att se här längre. Floden korsar vi bland annat när vi ska gå och fiska lax i forsen längre bort. Vilken tur att det inte var den som torkade ut.

Av Nisse - 29 oktober 2010 10:15

  


Oj så härligt det är att vakna och se hur allting är täckt av morgonfrosten. Självklart tog vi oss en promenad innan vår grötfrukost. Jag träffade på en igelkotte som nyvaken kröp fram ur löven. Vilken tur att dom inte fryser i kylan.

Ni fryser väl inte heller? Kom ihåg att klä på dig ordentligt så här års.

Av Nisse - 28 oktober 2010 19:49

  


Här står jag vid en liten tall som jag och tomtemor planterade för ett tag sedan. Skogen är betydelsefull för vår jord och man ska värna om djur och natur. Jag tycker det är viktigt att ge om man tar av naturen och eftersom vi nissar hugger ved och snickrar så planterar vi också nya träd. Den här tallen är en av många som vi planterat.

Av Nisse - 27 oktober 2010 19:44

  


Imponerande bild, eller vad säger ni?

Jag har ju varit i farten nu, smygit runt och kikat in genom fönster och letat efter snälla barn. Det finns gott om snälla barn och det gör mig så glad.


Den här hunden tillhör min människofamilj. Jag har nyligen varit hemma hos dom och kikat runt lite. Hunden är jättesnäll och vi har blivit goda vänner. Hon har också lärt sig att inte avslöja mig när jag kommer förbi. Kanske ditt husdjur har en nissevän?

Av Nisse - 26 oktober 2010 20:41

  


Här har jag klättrat upp på det höga berget. Tomtemor ville stå kvar där nere och jag fick försiktigt luta mig ut över kanten så hon kunde fota mig när jag nästan var uppe på toppen. Detta är för övrigt ett berg som vi nissar brukar åka till för att klättra lite. Inget är bättre än att vara ute i naturen en hel dag för att sen komma hem och äta en ordentlig middag.


Här nedan ska ni få se en till bild på mig. Tomtemor zoomade in mig så jag skulle synas bättre.


     

Av Nisse - 25 oktober 2010 16:30

  


Jag blir så glad för julen närmar sig med rasande fart. Därför har det blivit dags att ge sig ut och hålla koll på var alla snälla barn finns. Här står jag och kikar in hos min människofamilj. Det värmer om hjärtat att se att dom. Tror inte att någon av dom sett mig än, fast det kanske inte är så konstigt eftersom vi nissar är så bra på att smyga. Vem vet, tänk om du får syn på en liten tomtenisse snart?

Av Nisse - 24 oktober 2010 17:29

  


Vilket regnväder mina vänner...

Tomtemor och jag var ute på en promenad. Vi behövde frisk luft efter att ha slitit hårt i stugan. Ni förstår, vi håller på att renovera sovrummet. Jag har snickrat nya möbler och snart är allting klart.


Regnet bara fortsätter att falla. Tur att vi inte behöver gå ut mer idag. Middag väntar och sedan ska vi tillbringa kvällen framför eldstaden. Härligt...

Presentation


Jag är Nisse och detta är delar av mitt mytomspunna liv.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards