nissesliv

Alla inlägg under maj 2011

Av Nisse - 18 maj 2011 16:00

 

Igår natt gick vi ut i skogen för att kolla på alla dessa eldflugor som man kan se när mörkret lagt sig. Eldflugor är vanligt förekommande i sydamerika och det är just där vi reser runt och ser på allt vackert som finns.


Vi stod ute i skogen i några timmar innan de första eldflugorna dök upp. Sedan kom det allt fler. Till slut täcktes himlen av alla dessa vackra små ljussken. Fantastiskt att se. Ännu en upplevelse jag är glad att jag fått vara med om.


 

Eldflugorna som täckte skyn...

Av Nisse - 15 maj 2011 17:15

 

Solen skiner och värmer oss. Nya dagar av upptäckter och äventyr har förgyllt våra dagar. Vi har klättrat i buskar och träd av olika slag, suttit både högt och lågt och tittat på vackra vyer.


 


Havet ser verkligen oändligt ut, visst är det vackert?

Och vet ni? När vi satt vid strandkanten bland alla stora stenar och tittade ut över havet såg vi helt plötsligt någonting rött långt där ute. Vi nissar har inte bara en otroligt bra hörsel, vi kan se mycket långt också. Och nog såg vi rätt alltid när jag sa till Greta att jag tyckte jag såg några nissevänner segla fram på havet. Så nu har vi suttit en hel eftermiddag och kväll med våra vänner och fikat, ätit frukt och bara myst i värmen. Underbart!


Av Nisse - 12 maj 2011 20:39

 

Det finns så mycket vackra blommor här i världen. De djupa skogarna har mycket att bjuda på, det vill jag lova. Vi har vandrat mycket i dagarna, både upp och ner för bergen, långt in i skogarna och ute vid havet. Solen värmer, kinderna blir röda och skägget mitt har blivit alldeles frissigt.


Fast något jag ännu inte gjort är att bada. Jag är lite av en badkruka och ska jag bada vill jag ha en varm bastu att hoppa in i direkt efter för att få upp värmen igen. Nu är vattnet inte så kallt här så kanske får det bli ett dopp vid ett senare tillfälle.


Vi har ätit massor med frukter och även druckit olika fruktdrinkar. Mycket uppfriskande måste jag säga.

Av Nisse - 8 maj 2011 21:48

 

Jag gäspar gott samtidigt som jag nu ska berätta för er att jag och Greta är ute och reser. Vi har bestämt oss för att besöka varma och soliga platser med lite exotisk natur. Det är härligt att se sådant som man inte brukar ha omkring sig i vanliga fall.


Vi har hittat vackra blommor överallt och stora fina skogar med enormt hög luftfuktighet. Mitt skägg blir alldeles krulligt i det här klimatet, men som tur var så har jag packat med min kam.


Fler bilder kommer vid senare tillfälle, det vill jag lova men just nu känner både Greta och jag att det enda vi vill göra är att sova. Vi har vandrat i skogen hela dagen och tittat på allt möjligt.


God Natt mina vänner. Nya spännande bilder kommer snart!

Av Nisse - 2 maj 2011 21:35

 


Nu har första maj passerat och med det valborgsmässofirandet med majbrasa och kanske även lite fyrverkerier och annat trevligt.


Jag och Greta brukar träffas med andra nissar och tända en eld på gammalt bråte som gör en gott att bli av med. Även kvistar och grenar från upprensningen kring stugan får vara med i brasan. Vi brukar sätta oss runt elden, som för övrigt inte är i närheten så stor som era majbrasor är. Nåväl, när vi sitter där runt brasan så brukar vi grilla lite bröd på pinne, värma en kanna te så vi håller oss varma under den så ofta kyliga kvällen. Vi berättar historier och sagor för varandra.


Det var en riktigt trevlig och härlig kväll må jag säga.

Nu i veckan har vi bestämt oss för att ta det lugnt och stilla. Man måste vila upp sig lite så man orkar med alla strapatser framöver, eller vad säger ni?


Presentation


Jag är Nisse och detta är delar av mitt mytomspunna liv.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards