nissesliv

Alla inlägg under oktober 2010

Av Nisse - 23 oktober 2010 18:07

  


Här har vi alla våra äpplen som vi plockade. Dessa kommer att räcka länge för mig och tomtemor. Våra äpplen förvarar vi i ett uthus i en stor bytta, som du kan se på bilden. Där kan vi hämta tex äpplen när vi behöver. Tomtemor har redan kokat ihop äppelmos och fryst in äppelklyftor till våra pajer som vi ska äta framöver.

Av Nisse - 21 oktober 2010 20:33

  


Här klättrar både jag och tomtemor i äppelträdet som jag berättade om. Bästa sättet för oss att få ner äpplena är att ställa oss på dom samtidigt som vi håller hårt i grenen, och med ett skutt får vi äpplena att lossna och falla till marken. Väl på marken plockar vi äpplena och lägger dom i vår stora släde som vi sedan drar hem till stugan.


Min favorit är att grilla äpplen i eldstaden som jag berättade nedan. Fast man kan göra så mycket mer med äpplen, äppelmos, äppelpaj eller varför inte torka äpplen och ha som godis, jättegott till julen vill jag lova. Vilket är ditt favoritsätt att äta äpplen på? Som dom är eller kanske i en paj?

Av Nisse - 20 oktober 2010 17:30

  


Massor utav ved. Nu kan vi hålla oss varma hela vintern. Men än är arbetet inte slut, all ved måste huggas i mindre bitar så vi kan få in dom i stugan.


Tomtemor och jag brukar elda med veden i vår eldstad. Där grillar vi äpplen som vi sen äter med kanel och hemlagad vaniljglass. På tal om äpplen, det finns ett äppelträd nära stugan och det är hög tid att klättra upp i trädet och plocka med sig några äpplen, fast först ska jag ge mig ut och klyva veden i mindre bitar.

Av Nisse - 19 oktober 2010 11:15

  


Efter en hel dags äventyr och en god middag kröp vi till sängs. Här har tomtemor fotat mig på morgonen när jag ännu sover och drömmer härliga drömmar om alla tänkbara äventyr. Jag börjar redan drömma om snö och jul, underbart. Längtar efter att få ta fram skidorna och åka en lång runda i skogen.

Av Nisse - 18 oktober 2010 12:45

  


Många av oss nissar har familjer som vi besöker varje år inför jul. Kanske även du har haft en nisse på besök hemma hos dig?


Min familj valde jag ut för många människoår sedan. Ett av nissarnas trick är att vi kan se ut som vilken prydnadstomte som helst och därför är det ingen i min människofamilj som någonsin sett mig förflytta mig i deras hem. Det är viktigt att det förblir så för vi nissar är mytomspunna väsen som trots allt jobbar för jultomten.


Av Nisse - 17 oktober 2010 10:07

  


Självaste jultomten har många djur, ni känner säkert till hans renar men han har även får. Av fåren kan man få ull och det är den ullen jag ligger och myser i på bilden.


När det är dags för fåren att klippas brukar vi nissar få massor utav ull. Av den  spinner vi garn som vi sedan brukar använda för att sticka tex varma filtar. Det är viktigt att kunna hålla sig varm när det börjar bli allt kallare ute.

Av Nisse - 16 oktober 2010 15:00

  


Tomtemors Gröt med stort G. Det är vad jag väntar på här med skeden i högsta hugg. Hon brukar blanda ner vispad grädde i risgrynsgröten. Det gör att den blir lite extra fyllig, och grädde är ju aldrig fel.


Det finns många sätt att äta risgrynsgröt på, med kanel och socker, smör eller saftsås. Ibland kan man också lägga en mandel i gröten och enligt folktron blir den som får mandeln gift följande år. Tänk vad mycket gott lite gröt kan göra. Mums.

Av Nisse - 15 oktober 2010 12:15

  


När jag var ute i förmiddags och vandrade i höstkylan så hittade jag den här underbart stora blomman. Jag plockade genast med mig den för att ge till tomtemor. Oj så glad hon blev.


De flesta blommor börjar vissna ner nu så här års. Träd och buskar får istället fina höstfärger och löven börjar falla ner till marken. Härliga är alla våra årstider va?


Presentation


Jag är Nisse och detta är delar av mitt mytomspunna liv.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards