nissesliv

Alla inlägg den 1 november 2011

Av Nisse - 1 november 2011 20:18

 


Vet ni vad detta är? Ja, på bilden ovan. Det ska jag berätta för er mina vänner.

Jag har gått igenom skogarna till hus och hem för att titta till alla snälla barn inför julen, och att det finns massor utav snälla barn, det må jag säga.


Nåväl, på vägen stötte jag på det gamla trollets hem. Trollet Rölli. Han kommer från Finland och jag tror inte att det är en slump att han bor nära ett finskspråkigt dagis. Kanske har han känt sig mer hemma där. Nu vet jag att hans hem inte alltid sett ut på detta vis. Det har funnits både mossa och löv som ett täcke över grenarna. Det verkar som att Rölli flyttat tillbaka till Finland, som han sa att han skulle senast jag träffade honom. Det är som så att Rölli är lite förälskad i en tomteflicka som sprungit här i skogarna förut, det är främst så jag känner till honom. Jag hoppas att han får det bra i Finland.


Dagiset som ligger alldeles i närheten då, ja där fanns det så mycket snälla barn att jag har fått massor att rapportera till självaste Jultomten. Hela dagiset är inte finskspråkigt, utan det är bara en avdelning som heter Kantele. Det är ett instrument för er som inte vet.


 


En kantele ser ut som på bilden ovan. Jag älskar själv att spela på min kantele. Det är ett östersjöfinskt stränginstrument som fått sin status som Finlands nationalinstrument. Jag tycker att det är så spännande för att traditionen berättar att det var en magiker som konstruerade den första kantelen med käkbenet från en jättegroda och hår från en trollhäst. När magikern sedan spelade på sin kantele alstrade den musik så vacker att den drog till sig skogens alla varelser, alla trollbundna av dess välljud.


Hurvida detta är sant eller ej vet jag inte, men som ni redan vet älskar jag ju sagor och berättelser som denna.


Nu är det dags att krypa till sängs, imorgon ska alla rapporter in till tomten. God kväll och God natt mina vänner.

Presentation


Jag är Nisse och detta är delar av mitt mytomspunna liv.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards