nissesliv

Alla inlägg den 5 januari 2011

Av Nisse - 5 januari 2011 22:09

  


Idag är det trettondagsafton och tomtemor och jag har varit ute på långpromenad i den friska luften. Det har varit lite varmare väder idag och det har snöat ännu mer.


Här står jag vid vårat barkträd som er ut att må bra mitt i vintern. Ni kanske undrar varför vi har ett barkträd och varför vi bryr oss om hur det trädet mår? Då ska jag berätta det för er...


Vi brukar skörda lite bark från just det här trädet varje vår som vi sedan torkar och rostar över eld. Då blir barken alldeles skör och man kan finfördela den och sikta den till mjöl. Av mjölet bakar vi sedan barkbröd. Man får i sig bra med energi och nyttiga vitaminer av barkbröd. Dessutom är det mycket gott.


Det började skymma ganska fort när vi var ute på vår promenad och molnen blev allt större. Ett litet snöovöder är på väg in. Tur att vi sitter inomhus och njuter av en kopp te och nybakat barkbröd, mums.

Presentation


Jag är Nisse och detta är delar av mitt mytomspunna liv.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards