nissesliv

Alla inlägg den 21 januari 2011

Av Nisse - 21 januari 2011 10:45

  


Vi har bestämt oss för att plocka bort julen idag. Vi brukar vänta med att ta ut julgranen ända in i det sista. Vanligtvis brukar man slänga ut granen redan på trettondagen, men inte hos oss. Vi njuter av hela julen så länge vi kan men nu har granen börjat barra lite för mycket för vår smak.


På bilden njuter jag just av smaken från polkagrisarna vi bakade innan jul. Vi hängde upp dom inplastade i granen så att dom inte skulle bli dammiga. Då kan man ta sig en smakbit sen när allt ska ner.


Vår fina julbock är också undanställd nu. Vi har putsat, dammat och torkat överallt. Mattorna är skakade och  utbytta. Lite härligt är det att få undan allt pynt samtidigt som jag redan börjat längta till nästa jul.


Julgranen har jag huggit ner till ved och vi har en liten tradition att elda upp granen när allt pynt är bortplockat, sitta vid brasan och fika med våra sista lussebullar med glögg och mandlar. Ett avsked till julen. Sedan sjunger vi en visa som får oss att se fram emot nästa jul.


Den går så här:

" När julen står för dörren, är vi glada så...

Vänner, pynt och mat mättar alla våra sinnen

och ger oss vackra minnen...

När julen sen får ett slut

vet vi att nu ska allting ut.

Snart väntar en ny jul

som kommer att ge oss en massa kul."



Presentation


Jag är Nisse och detta är delar av mitt mytomspunna liv.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards